11.4.10

Nr. 36

Om han är utåtriktad, glad, öppen, positiv, romantisk och en jävel på att spela fotboll. Om han köper blommor och presenter. Om han charmar mina föräldrar och blir kompis med min bror. Om han tycker att alla hjärtans dag är den mysigaste dagen på året. Om han lovar att älska mig föralltid. Om han bara bär märkeskläder, har perfekta tänder och fixat hår. Om han tycker att stjärntecken är ganska fascinerande. Om han lever i en lycklig familj och har bra kontakt med sina föräldrar. Om han skulle kunna tänka sig att gifta sig och skaffa barn så småningom. Om han har en fläckfri barndom. Om han tycker släktmiddagar är mysiga...

...så skulle jag nog inte bli kär.

Men om han däremot är aningen folkskygg och äckligt realistisk i alla lägen. Om han är en oföränderlig pessimist. Om han inte tror på "föralltid". Om han har dåligt självförtroende. Om han är konstnärlig och läskigt djup. Om han är svår att komma nära. Om han har vackra ögon och en hemlighet som ingen någonsin kommer få reda på. Om hans hår får vara så som det var när han vaknade på morgonen. Om han är rädd för min bror. Om han bär på sorg och har en trasig själ. Om han säger "Du förtjäner bättre" eller " Jag är inte bra för dig". Om han har snea tänder eller bara ett sött, snett léende. Om han tycker att romantik är överskattat. Om det närmaste han kommer "en bukett blommor" är en ensam krokus han råkade hitta i vägkanten. Om han hatar alla hjärtans dag. Om han hatar barn. Om han aldrig vill gifta sig. Om han lider sig igenom släktmiddagar...

... då är jag kär, som förtrollad.

Då kämpar jag för att vinna de hjärtat som är så omringat av höga murar att historien om Berlinmuren verkar som ett skämt. Då försöker jag laga det trasiga. Jag älskar mer än jag borde. Jag ger av det jag har och njuter av det jag får tillbaks. Med tiden går jag sönder. Sen tar det slut. Då måste jag laga mig själv igen.

När jag är hel lovar jag mig själv att aldrig försöka laga någon igen. Jag lovar att jag aldrig ska falla för någon folkskygg realist med vackra ögon. Aldrig mer.

De löftet håller jag aldrig.

För när möter någon som man inte ska kunna komma nära så faller jag igen. och igen. och igen.
Arbetar mig uppåt för att falla igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar