14.10.10

Nr. 126


Det är inte lätt att vara snusare i ett land där det inte finns snus. Det är som att spela trumpet utan att ha en trumpet och som Pippi säger så är det bland de svåraste som finns. Amen!

Igår kväll insåg jag bara hade några få nikotintuggummin kvar så jag började planera för en promenad till apoteket. Så i morse när mitt té var slut och mina ögonbryn var plockade drog jag på mig mina converse och begav mig ut i solen.

När jag kom fram till disken på apoteket var det en italiensk tant som frågade mig vad jag ville ha. Sist jag var på apoteket i samma ärende fick jag hoppa och studsa och peka och visa för att få fram vad jag skulle ha men den här gången var jag bättre förberedd. Jag hade nämnligen med mig den tomma nikotintuggummikartongen som jag köpte sist. Jag visade stolt upp den och tanten gick för att hämta ett nytt paket. Toppen, tänkte jag.

Fast som oftast när jag ska göra någonting så var det en liten detalj som felade. Mina nikotintuggummin var slut i affären. Panik. Tanten försökte förklara det för mig på eldig italienska. Efter någon minut blev jag tvungen att tala om att jag inte förstått ett ord av hennes långa informationstal. Tanten såg sur ut men jag fick i alla fall tala med en yngre kvinna som, hör och häpna, kunde engelska! Hon plockade fram ciggaretter och "snuttepinnar" till mig UTAN nikotin. Jag förklarade för henne att - Det faktiskt är nikotinet jag vill åt. Då tittade hon på mig som om jag var totalt skadad tills jag förklarde för henne att jag kommer från Sverige där det finns en liten påse full med farliga gifter, inklusive nikotin, som man lägger under läppen. Hon förstod, eller hon låtsades låtsades i alla fall som om hon förstod. Hon hade varit i Norge och tyckte mycket om det landet vilket troligen gav henne lite extra sympati för mig som nordbo. God bless Norge. Kvinnan gick in i ett rum bakom disken och var borta länge, länge. Kanske en evighet, kanske 5 minuter. När hon kom tillbaka hade hon ett STORT paket tuggummin med sig. Jag andades ut och betalade 33.60€.

De här tuggummina är fantastiska jämfört med dem andra som smakade fotsula. Mjuka, vita och smakar söt mint.

Det är inte lätt att vara snusare i ett land där det inte finns snus.
Det är bland det svårste som finns, men det går om man vill.

6 kommentarer:

  1. Hahaha.. Vilken underbar historia.. Du är underbar.. =))

    Jag blir glad när jag läser..

    Ha en fin dag nu gumman..

    SvaraRadera
  2. Tihi, Du kan vara underbar !
    Tack, detsamma <3

    SvaraRadera
  3. Nikotinplåster? Kan det vara något?
    :O)

    SvaraRadera
  4. Jag frågade om det idag på apoteket men det fanns inte. (Det är ett liitet apotek) (: Sen har jag aldrig provat det. Vet du om det fungerar?

    SvaraRadera
  5. Nikotinplåster fungerar bra. Vi använde det till dementa gamlingar som inte längre klarade att hantera tobaken.
    Det gick bra att trappa ner och sluta med hjälp av det. Man byter plåster en gång om dan. Det brukar finnas anvisningar i förpackningarna så man vet hur plåstren ska hanteras.
    I situationer där du av praktiska eller estetiska skäl inte kan tugga tuggummi är det suveränt.

    SvaraRadera
  6. Låter toppen, men just nu har jag 100 tuggummin som ska tuggas upp :) Jag har funderat på det och frågade somsagt om det på apoteket men det verkade inte finnas just där ...Kanske tills nästa gång om jag hamnar på ett större apotek (:
    Kram!

    SvaraRadera